קס"מ קהילה סביבה מנוטרת Kesem

משימת הארגון :

קס"מ מעצימה קהילות בישראל לקחת אחריות על הסביבה שלהן במיוחד על איכות האוויר ע"י תרגולם בשיטת ה- Bucket brigade ,בה קהילה משתמשת באמצעים פשוטים אפקטיביים וזולים (דליים) לניטור זהום האוויר .

קס"מ מספקת את הציוד הנחוץ לניטור האוויר לקהילה וכן מלווה את הקהילה בתהליך ניטור האוויר מרגע לקיחת הדגימה דרך השליחה למעבדה ,קבלת התוצאות, פרסום התוצאות, ובניית הלחץ הציבורי על בעלי מפעלים ומקבלי החלטות. קס"מ מושתת על האמונה כי האזרחים יכולים להביא שינוי באיכות חייהם כאשר האמת נחשפת בפניהם , ייחודיותה בעירוב האזרחים בניטור האוויר ובהספקת כלים להתמודדות מול בעלי מפעלים ומקבלי החלטות .



יום שבת, 19 בדצמבר 2009

תיאור הבעיה


על פי נתונים של משרד הבריאות יש באזור מפרץ חיפה עודף תחלואה בסרטן כללי של 23% יותר מאשר הממוצע הארצי , מחקר שבדק מזהמים באזור מפרץ חיפה מצא חומרים מסוכנים כמו בנזן ופורמלדאיד באוויר באזור המפרץ , חריגות נמצאו גם במתילן כלוריד.

בנוסף קואליציה לבריאות הציבור ערכה דוח על תחלואת ילדים במפרץ חיפה(2009) ובו מובא ניתוח תוצאות של נתוני אשפוז ילדים בחיפה והצפון בהשוואה לממוצע הארצי. נמצא ששיעור האשפוזים של ילדים בחיפה גבוה ב-10 עד 30 אחוז ממוצע אשפוזים ארצי . שילבו תוצאות אלה עם סקרי רמות זיהום שבוצעו ב2007- 2008 באתרי מוסדות חינוך וגילו ריכוזים מעל הערכים הנחשבים למזיקים של עופרת ,בנזאן,פורמלדהיד ,דיאוקסינים שבודאי תרמו לתחלואת הילדים הגבוהה בחיפה.

למרות נתונים מצמררים אלה , ראשי הערים ובעלי המפעלים טוענים כי זיהום האוויר ומחלות הנשימה הינן תוצאה של זיהום תחבורה, מוצא גנטי ועישון , לטענות אלו לא נמצאה תמיכה מקצועית.

ישנן 15 תחנות ניטור אוויר באזור מפרץ חיפה המנטרות מספר מצומצם מאוד של מזהמים שהם לאו דווקא המזהמים המסוכנים ביותר. בנוסף בימי זיהום כבד, מרבית התחנות לא מדווחות על כל מקור זיהום, זאת בעקבות מדידה לא מדויקת הכוללת בתוכה פקטורים כלליים מדי. לעתים קרובות בימי זהום קשה התחנה מדווחת כי אין תוצאות מכיוון שהיא נמצאת בסטטוס כיול. הדיגומים שכבר כן נעשים אינם כוללים חומרים מזיקים נוספים כגון כרום 6, VOC ועוד.

הדרך היחידה להביא נתונים אמינים , לרכוש את אמון הציבור וללחוץ על רשויות מקומיות ובעלי מפעלים הינה ניטור קהילתי בה האזרחים שותפים לתהליך הניטור . ידע הוא כוח - ככל שהאזרח יודע יותר - קל יותר להיאבק על מה שצודק ולנצח.

מטרה

הפחתת זיהום האוויר תחילה במפרץ חיפה ולאחר מכן בכל רחבי ישראל .

יעדים

א. העצמת 4 קהילות מנטרות אוויר בשיטת ה- Bucket Brigade

ב. בדיקה של רמת פליטות מהמפעלים הנ"ל: מתשלובות בזן , כרמל אולפינים, פרוטרום , גדות ,חוות דלקים באזור טבעון, חוות דלקים באזור קרית חיים .

ג. הקמת אתר אינטרנט המאגד את המידע שנאסף מהקהילות המנטרות

ד. יצירת קשר מקצועי עם המפעלים באזור דרך המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים חיפה כדי להבטיח שקיפות כלפי הקהילה.

ה. ביסוס הבריגאדה כשיטה פורמאלית לניטור אוויר באזור מפרץ חיפה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה